آسفالت مخلوطی است که شامل آلومینا، آهک و سیلیس میباشد. آسفالت در دماهای پایین به حالت جامد و در دمای بالا به حالت مایع یافت میشود.
آسفالت به طور کلی به دو صورت آسفالت طبیعی و آسفالت باقی مانده تولید میشود.
آسفالت طبیعی به طور مستقیم از طبیعت و به ویژه از دریاچهها و سنگها به دست میآیند.
آسفالت دریاچهای عمدتا شامل 40 تا 70 درصد قیر خالص میباشد که در مخزن به دمای جوش مناسب میرسد.
در این حالت آب موجود در آن تبخیر شده و ناخالصیها از آن جدا میشوند.
محصول نهایی آسفالت نامیده میشود، استفاده از آسفالت برای هموارسازی مسیرها کاربرد دارد.
آسفالت سنگ شامل 10 تا 15 درصد قیر خالص به همراه ماده آهک میباشد.
سنگهای آسفالت خرد شده و گرم میشوند، سپس با خنک شدن ناگهانی تحریک میشوند.
این آسفالت برای کاشیهای سنگ فرش قابل استفاده خواهند بود.
آسفالت باقی مانده از طریق تقطیر نفت خام بر پایه آسفالت به صورت مصنوعی به دست میآیند.
فرمهای مختلفی از آسفالت به دست میآیند که عبارتند از:
در ادامه هر یک از فرمهای آسفالت را توضیح خواهیم داد.
همانطور که از نام آن برمیآید، این ماده در حالت مایع یافت میشود.
این آسفالت در یک ماده حلال حل میشود و برای تعمیر سقفها به کار گرفته میشود.
این نوع آسفالت با اضافه کردن 50 تا 60 درصد آب به همراه یک درصد امولسیون به دست میآید.
زمانی که آب آنها تبخیر میشود، امولسیون تشکیل میشود. بنابراین میتوان از امولسیون در شرایط سرد استفاده کرد.
نوع دیگری از آسفالت وجود دارد که با استفاده از حرارت دادن آسفالت طبیعی و با استفاده از شن و ماسه و پرکنندههای معدنی به دست میآیند.
این ماده تقریبا نفوذ ناپذیر خواهد بود.
آسفالت طبیعی تحت فشار به سیمان آسفالت تبدیل میشود.
این ماده معمولا برای کفپوش، سقف و به طور کلی برای ضد آب ساختن ساختار مورد استفاده قرار میگیرد.
برای انتخاب آسفالت مناسب میتوانیم با نمایندگان فروش آسفالت در اصفهان م کنیم.
قیر با تقطیر بخشی از نفت خام به دست میآید. این ماده در آسفالت استفاده میشود.
قیر شامل 87 درصد کربن، 11 درصد هیدروژن و 2 درصد اکسیژن میباشد.
قیر به طور کلی به پنج شکل کلی یافت میشود که عبارتند از:
در ادامه هر یک از عوامل فوق را توضیح خواهیم داد.
این ماده از تقطیر قیر با افزودن زغال سنگ به دست میآید. این ماده را میتوان در شرایط آب و هوایی سرد نیز استفاده کرد.
امولسیون قیری به وسیله حل کردن قیر رقیق شده در آب به دست میآید. در برخی موارد تثبیتکننده به این ماده اضافه میشود.
این ماده عمدتا حدود 40 تا 45 درصد پرکننده غیرمستقیم و قیر میباشند. این ماده به عنوان یک ماده مهر و موم برای نشتی و ترک در سازهها استفاده میشود.
این قیر با تحت فشار گرفتن تحت هوا در دمای بالا تولید میشود.
این ماده میتواند به عنوان یک ماده مهر و موم و به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار میگیرند.
در ادامه در مورد مزایا و معایب استفاده از آسفالت خواهیم پرداخت.
طول عمر آسفالت به طور میانگین حدود 20 سال میباشد و به طور موثر آسفالت باعث کاهش اصطکاک میان تایر خودرو و سطح جاده خواهد شد، این مسئله به نوبه خود به معنی بهبود اقتصاد سوخت و کاهش انتشار دی اکسید کربن میباشد.
معایب استفاده از آسفالت به شرح زیر است:
1- آسفالت به طور کلی گرانتر از قیر عرضه میشود.
2- قبل از نصب آسفالت در مسیر نیاز به آمادهسازی سطح خواهید داشت.
3- حرارت بسیار زیاد میتواند باعث تخریب آسفالت و نرم شدن آن شود.
در ادامه در مورد مزایا و معایب استفاده از قیر خواهیم پرداخت.
قیر در مقایسه با آسفالت ارزان قیمت میباشد و در برخی موارد میتواند بازیافت شود. با این حال قیر خالی از عیب نمیباشد.
معایب استفاده از قیر به عبارتند از:
1- وجود سنگها در قیر باعث میشود که رانندگی پر سر و صدا در مسیر انجام شود.
2- قیر در مقایسه با آسفالت از دوام کمتری برخوردار میباشد.
3- آب و هوای نامناسب میتواند باعث تخریب آن شود.
4- قیر میتواند باعث آلودگی خاک و آبهای زیرزمینی شود.